Tibet! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ilse Fickweiler - WaarBenJij.nu Tibet! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Ilse Fickweiler - WaarBenJij.nu

Tibet!

Door:

Blijf op de hoogte en volg Ilse

07 November 2011 | Nederland, Amsterdam

Mijn trip naar Tibet zit er jammer genoeg alweer op, inmiddels ook alweer terug in Pokhara vanuit Kathmandu, maar het was een super reis!

Na een paar uur te hebben gereden kwamen we (we hadden een groep van wel 50 man, twee bussen) aan bij de grens tussen Nepal en Tibet.
Daar aangekomen werd je ontzettend streng gecontroleerd! Je tas werd helemaal uitgepakt en als ze ook maar iets vonden van een boek met informatie of plaatjes van Tibet, een kaart van Tibet en/of alle boeken met ook maar iets over de Dalai Lama erin, werd dat direct uit het boek gescheurd of gooiden ze het boek weg..!!

De eerste nacht hebben we bij de border overnacht.. IJSKOUD!!
De locatie daar was ontzettend primitief, de wind woei gewoon door de kieren die in de muren zaten.
Ik deelde de kamer met 3 andere Nederlanders uit de bus, die ik op de eerste dag had ontmoet.
'S avonds uiteindelijk na een paar uur in bed te hebben gewoeld toch in slaap gevallen met (nou komt het..!); 3 dikke yak dekens, mijn slaapzak, thermo ondergoed aan, een broek, een trui aan en mijn muts op..!! haha
De rest van de reis sliepen we in wat betere hotels, waar het nog wel koud was maar wel gewoon te doen.

Naar mate we langer met zn alle in 1 bus zaten, zijn er op een gegeven moment twee groepen gevormd. Waarvan ik in de groep zat met 9 Nederlanders, een Duitse, een Japanner, een Amerikaan en vier Engelsen. Elke avond gingen we dan ook gezellig met elkaar uiteten!

Uiteindelijk zijn we van Nyalam, naar Shigatse, door naar Gyantse gereden om uiteindelijk te eindigen in Lhasa (de hoofdstad).

Wat mij voornamelijk is opgevallen is hoe erg de Tibetanen nog altijd worden onderdrukt door de Chinezen!!
Dit uit zich in de volgende dingen; je mag geen informatie of foto's van de Dalai Lama hebben, in het openbaar is het verboden om over politiek te praten welk onderwerp dan ook, op vrijwel elke hoek van de straat staan op de daken scherpschutters nauwlettend iedereen in de gaten te houden, je ziet überhaupt heel veel militairen op straat en in de grotere steden overheersen de Chinese restaurantjes, mensen en winkeltjes het straatbeeld van Tibet..

Wel vind je in Tibet de meest prachtige soort maanlandschappen en konden we op een dag de Mount Everest ontzettend goed zien!
We zijn op een gegeven moment zelfs hoger dan de Everest basecamp geweest, namelijk op 5250 meter..!! (wel 10 meter hoger dan de Everest basecamp.. haha)
Dit resulteerde in het feit dat uiteindelijk vrijwel iedereen dus ook wel een beetje last heeft gehad van hoogteziekte, inclusief mezelf..
Maar gelukkig heeft dat maar iets meer dan een dag geduurd..

Gedurende de reis hebben we vele monasteries en tempels bezocht en verder uren lang in de bus naar het prachtige landschap kunnen kijken!

Als afsluiter wil ik nog even de twee vreemdste dingen die ik op deze trip heb meegemaakt vertellen,..
Dit is dat we wel vaker kinderen in Tibet midden op straat in een schoenendoos of op een krant zagen poepen hahaha en dat ons door de gids was verteld dat er geen rabiës in Tibet en dat de gids tegen een man uit de bus, die was gebeten door een hond had gezegd dat hij maar naar een lama (geestelijke) moest gaan omdat de gids anders bang was dat de man zou bevallen van puppies.. haha Te bizar voor woorden!
Uiteindelijk heeft gelukkig de gids van de andere bus de gebeten man wel mee genomen naar een kliniek, die uiteindelijk helemaal bleek ingericht te zijn voor rabiës patiënten.. haha Hoe bedoel je geen rabiës in Tibet..


Inmiddels ben ik dus weer in Pokhara en zal ik hier blijven t/m woensdag, aangezien mijn school pas woensdag weer begint. Tot die tijd kan ik mijn tijd beter gebruiken om dingen voor school op internet te doen..
Aankomende zaterdag gaan we met alle vrijwilligers 2 dagen raften, dus dan zal ik wel weer nieuwe spannende verhalen hebben om te vertellen..! :-D

  • 07 November 2011 - 16:50

    Maaike:

    Wat een foto's zeg! Heeeeel erg gaaf! Dit maakt me wel een stuk duidelijker waar je het over had gisteren! Echt een maanlandschap ja! Wel heel erg geluk gehad met het weer zo te zien! Genieten! Maar nu dus weer aan het werk! jou vakantie is ook weer over.. echt een straf zeker dat je nu weer gewoon in nepal zit in plaats van tibet! hahaha Heel veel kusjes en succes!

  • 07 November 2011 - 17:26

    Zus:

    Super iels, ik ben blij dat je het zo goed naar je zin hebt gehad en dat het een bijzondere reis was! De foto's zijn ook vet om te zien zo krijg je een veel beter beeld bij je mooie verhalen.. Hier zijn we allemaal veel met je bezig en krijg je kussen en veel liefs van de hel family! Ik ben blij om te horen dat je ook leuke mensen hebt ontmoet en dat je daar nu nog steeds contact mee hebt en leuke dingen mee doet. Maar wat zijn die tibetanen rare mensen zeg denkene dat iemand kan bevallen van puppies hahahaha helemaal draan ;) maar heeft ook wel weer wat leuks toch! Nou geniet nog even van je hotelletje in pokhara voordat je terug gaat naar serachour.. Ik wens je heel erg veel plezier en adrenaline met raften en kijk uit naar je volgende vast weer fantastische verhaal! Ik hoor trouwens net dat die mensen idd sinds vandaag weer de mount everest af kunnen komen! Ook niet normaal te denken dat jij ook zo hoog bent geweest geloof gelijk dat je daar flink ziek van kunt worden :(

    Nou slaap lekker zo en we spreken elkaar woensdag weer! Ik hou ontzettend veel van je mis je ook al heel erg maar ben vooral enorm trots op je! xxxxx je "grote" zus ;)

  • 07 November 2011 - 21:14

    Vincent:

    Yo Ilse, leuk verhaal weer. Heb je die fillum met Brad Pitt gezien: "7 years in Tibet"? Zo niet, dan zeker doen t.z.t.. Het leuke is dat jij ongetwijfeld bepaalde plekken zult herkennen, en het verhaal is prachtig (en ook min of meer waar gebeurd geloof ik).
    Verder heel fijn te horen dat het goed gaat me je en dat je geniet!! Lekker hoor!! Mi en ik denken veel aan je; grappig toch dat wij vanuit Dubai zo met je konden praten. Hopelijk snel weer! Liefs en kus/knuffel, V+M.

  • 07 November 2011 - 21:17

    Tinus:

    Hoi Ilse! Vandaag met Marieke op stap geweest, maar dat heeft ze je zelf al verteld hoor ik. Herinner jij je nog dat we in Velp naar die Tibetaanse zangeres zijn geweest? Ze heeft/had ook een restaurantje in Utrecht, als het nog bestaat kunnen we daar eens heengaan...later. Namgyal Llamo, ze heeft een website en staat op facebook. Ik dacht nog (gisteren, dus te laat!!) misschien kun je voor haar iets aan familie geven of zo, maar als ik jou zo hoor zat dat er niet in met die controles. Gevaarlijk ook waarschijnlijk, haar naam zal ook wel op de zwarte lijst staan.

  • 07 November 2011 - 21:18

    Tinus:

    Hoop maar dat de chinezen dat berichtje van daarnet niet lezen...

  • 08 November 2011 - 11:40

    Eva:

    lieverd, ik ben er stil van - gebeurt echt (te?) weinig. Fijn dat ik zo mee kan genieten van al jouw avonturen. Heel veel liefs, ook van mirjam en esther en de 3 jongens, eef.
    PS: ik heb alles geprint voor opa en oma.

  • 10 November 2011 - 15:26

    Donna:

    Haha! Ilse ik vind jouw verhaal echt om te smullen. Je kunt zo lekker vertellen!
    Die foto's zijn wel heel tof! Vooral omdat je nu helemaal dik ingepakt bent en op de vorige foto's stond je in een hempie:P Wat een verschil! Is het in Nepal nu ook fris?
    Ik vind vooral jouw foto met die Monnikken zo interessant. Dat is wel echt superduper buitelands! En hebben zij het niet koud met die doekjes om?!

    Erg leuk dat je zoveel Nederlanders tegen komt. Dat scheelt denk ik wel veel, mensen die je gewoon begrijpen in jouw moedertaal.

    Lieve Ilse nog erg veel plezier en dat je nog maar vele spectaculaire ervaringen op kan doen! Kan niet wachten om het je te horen vertellen!
    -xXx-

  • 12 November 2011 - 16:21

    Robin Nijssen:

    Wat een verhalen Ilse! Lees ze trouw en kijk altijd uit naar nieuwe!

    Beetje jammer van die onderdrukking, zag er laatst nog een docu over. Heel veel plezier (en laat je niet bijten door honden, want rabiës krijgen daar lijkt me niet bijdehand..)....

  • 12 November 2011 - 19:37

    Birgit.kok@xs4all.nl:

    WAUW!!!

  • 14 November 2011 - 18:39

    Marthe:

    Wat kun je alles lekker omschrijven Ils!! Echt heerlijk om te lezen!!
    Hoop dat je het naar je zin hebt!!
    Geniet van alle ervaringen meid!! xx

  • 14 November 2011 - 21:48

    Martin En Margot:

    Hallo Ilse,
    Tof dat je zo'n bijzondere reis hebt ervaren in Tibet, het land van Kuifje....
    En die foto's zijn adembenemend, dat zal in het echt nóg mooier zijn, kan niet anders. Fijn dat het goed met je gaat en je zo positief bent, dat lezen wij tussen alle regels door. Goed hoor!
    A.s. zaterdag gaan we Bliksem halen, die is dan terug van zijn reis. Marieke en wij zullen bij toerbeurt haar uitlaten en verzorgen.
    Veel sterkte en plezier daar. Hartelijke groeten van ons allemaal.
    Omhelzing van Martin en Margot

  • 19 November 2011 - 12:00

    Jonne:

    Heee Ils!

    ik wist helemaal niet dat je in nepal zat! wat leuk zeg! ik heb even je verhalen doorgelezen en zo te horen vermaak jij je prima! (wel een beetje jammer dat je uit de boot bent gevallen haha!) hoe lang blijf je nog wel? heel veel plezier nog!

    Kus, Jonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

stage in Nepal

Recente Reisverslagen:

13 Januari 2012

Het einde nadert van een hele bijzondere tijd!..

11 December 2011

Chitwan National Park :-)

03 December 2011

Stage

19 November 2011

Rafting! :-)

07 November 2011

Tibet!
Ilse

Actief sinds 31 Aug. 2011
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 19196

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 20 Januari 2012

stage in Nepal

Landen bezocht: